יום שלישי, מאי 06, 2008

כוח המעשר - מדברי הנביא מלאכי

מלאכי (ג, ו'- י"ג)
כי אני ה' לא שיניתי ואתם בני יעקב לא כליתם: למימי אבותיכם סרתם מחוקי ולא שמרתם, שובו אליי ואשובה אליכם, אמר ה' צבאות: ואמרתם – במה נשוב? היקבע אדם אלהים? כי אתם קובעים אותי, ואמרתם במה קבענוך? המעשר והתרומה: במארה אתם נארים ואותי אתם קובעים הגוי כולו: הביאו את כל המעשר אל בית האוצר ויהי טרף בביתי ובחנוני נא בזאת אמר ה' צבאות, אם לא אפתח לכם את ארובות השמים והריקותי לכם ברכה עד-בלי-די: וגערתי לכם באוכל ולא ישחית לכם את פרי האדמה ולא תשכל לכם הגפן בשדה אמר ה' צבאות: ואישרו אתכם כל הגויים כי תהיו אתם ארץ חפץ אמר ה' צבאות:

* אני ה' לא שיניתי – לפי תלמוד תורת הנסתר, מציאות שבה אנחנו חיים נחלקת לשניים: מימד האור ומימד הכלי. מימד האור נשאר תמיד קבוע וללא שינוי. מה שכן משתנה – זה הכלי. כל הברכה והמתנות שאנחנו אמורים לקבל, כבר ניתנו וקיימים. המתנה כבר נינתה והמילוי כבר קיים. הכלי אמנם או אנחנו אמורים לבחור. בשביל לבחור, צריך להיות מודע לעניין הבחירה. או לדעת לעמוד במעמד של בחירה. לדעת לשחרר את הדוגמה (Dogma) ולהיות מכוון לאמת שאומרת: הכל אפשרי!
* לא כליתם – הכוונה לשאלה שכל אחד צריך לשאול: האם יש לנו או הכננו את הכלי? ומה זה אומר להכין את הכלי?
* שובו אליי ואשובה אליכם – חוק רוחני שעומד בסוד הפסוק 'עץ החיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר'. הכוונה לגילוי אחריות אישית בעבודה רוחנית ורעיון מרכזי בתורת הנסתר - שאושר אמיתי תלוי בנו. עץ החיים שהוא מימד של האור או השלמות יכול להתגלות בפני אלו שמסוגלים להאמין בקיום שלו, לדעת להכריז ולהכיל את האמת.
* כי אתם קובעים אותי – מה כוונה לקבוע את ה'? האם ה' קובע לנו או אנחנו קובעים את ה'? לקבוע הכוונה לבחור את המציאות שבה אנחנו חיים.איננו משנים את מה שקיים, אך ביכולתנו לבחור במציאות הרצויה לנו. ואיך הדבר נעשה? התשובה של התורה: באמצעות המעשר והתרומה.
* המעשר והתרומה - כסף הוא אנרגיה חיצונית (תוצאה) שנוצרת כתוצאה ממאמץ רוחני פנימי שלנו (סיבה). אנרגיה זאת נאמדת באמצעות שני דברים: א. הערך שאנחנו מקנים לאותו מאמץ (שיכול לבוא לידי ביטוי באמצעות פרויקט או מוצר שהשקנו) ו-ב. הערך שאנחנו מעניקים לעצמנו, למתאמץ שבנו, שיכולה לבוא לידי ביטוי לדוגמה ברמת הממומחיות של איש מקצוע או מומחה בתחום. על מנת להזרים ברכה בתוך המימד של האנרגיה הזאת, התורה ממליצה לעשר (להפריש עשר אחוז מתנובת הארץ)
* בית האוצר – מימד בלתי מוחשי, שבו נאגרת כל אותה אנרגיה של המאמץ שלנו.
* יהי טרף – המזון מכונה בשם 'טרף'. נמשל לעבודה רוחנית של אדם המדמה עצמו לאור בעבודה רוחנית (אריה). בדומה לאור - החיה לא אוכלת, אלא טורפת.
* ובחנוני – הבורא מציע לבחון אותו הלכה למעשה. לבדוק האם הטכנולוגיה של מעשר עובדת.
* ארץ חפץ – מציאות שבה אנשים נהיים ארץ חפץ. כאן העולם עונה לרצונות שלנו. וזאת כל עוד הרצונות נמצאים ברמה של חפץ (ארץ – הכוונה לרצון / חפץ (לחפוץ במשהו) כוונה להגיע לדרגת השתוקקות מלאה ברצון מסוים (בחינת מלכות).
* תנובת הארץ – עד לפני 150 שנה בערך, 98% מכלל האוכלוסייה בעולם עסקו בחקלאות ותעשיה. לעומת היום, 98% מהאוכלוסייה עוסקים במערכות מידע, מתן שירותים וכו'. מכאן שרב העבודה שלנו היום, קשורה במצוות ואהבת לרעך כמוך שהם בחינת יחסי אנוש.