מאת הרב ברג
--
הסיבות המסורתיות לחגיגות את ל"ג בעומר הן רבות. יש הטוענים כי חוגגים את ל"ג בעומר מפני שביום זה פסקה מגפה אכזרית שקטלה 24,000 מתלמידי
רבי עקיבא. רבים אחרים עולים להר מירון אל קברו של התנא, מחבר ספר הזהר, רבי שמעון בר יוחאי (רשב"י) לחלוק לו כבוד ביום שבו עזב את העולם.
האם אך מקרה הוא ששני מאורעות אשר לכאורה אינם קשורים זה לזה קרו בדיוק באותו יום בשנה? על מנת להבין זאת עלינו לאמץ את צורת המחשבה אותה מציגה בפנינו חכמת הקבלה - היקום עובד על עיקרון של סיבה ותוצאה - הדברים הקורים בעולם הגשמי הנם תמיד תוצאות הנובעות - מסיבות אשר קדמו להן ומקורן בעולם הרוחני.
רבי שמעון באמצעות ספר הזהר מציג לראשונה את הרעיון שכאשר אנו דנים בחג איננו עוסקים בדתיות או ביהדות אלה אנו דנים בחוקי הטבע. בחוקיות הרוחנית עליה מושתת העולם כולו.
ל"ג בעומר חל ביום ה -33 לספירת העומר. עלינו להבין מהי ספירת העומר על מנת להבין את משמעותו של ל"ג בעומר.
רבי עקיבא. רבים אחרים עולים להר מירון אל קברו של התנא, מחבר ספר הזהר, רבי שמעון בר יוחאי (רשב"י) לחלוק לו כבוד ביום שבו עזב את העולם.
האם אך מקרה הוא ששני מאורעות אשר לכאורה אינם קשורים זה לזה קרו בדיוק באותו יום בשנה? על מנת להבין זאת עלינו לאמץ את צורת המחשבה אותה מציגה בפנינו חכמת הקבלה - היקום עובד על עיקרון של סיבה ותוצאה - הדברים הקורים בעולם הגשמי הנם תמיד תוצאות הנובעות - מסיבות אשר קדמו להן ומקורן בעולם הרוחני.
רבי שמעון באמצעות ספר הזהר מציג לראשונה את הרעיון שכאשר אנו דנים בחג איננו עוסקים בדתיות או ביהדות אלה אנו דנים בחוקי הטבע. בחוקיות הרוחנית עליה מושתת העולם כולו.
ל"ג בעומר חל ביום ה -33 לספירת העומר. עלינו להבין מהי ספירת העומר על מנת להבין את משמעותו של ל"ג בעומר.
"וספרתם לכם" פירושו ליצור חיבור עם הספירות - מחסד של חסד עד מלכות של מלכות (שבע ספירות וכל אחת מחולקת ל- 7) סך הכל - 49 ספירות. ספירת העומר, היא פרוטוקול סינכרון המספק את השנאי הדרוש לכל יום, על מנת להתאים את הכלי הרוחני, הנשמה שלנו, לאנרגיית הדין הקשה של תקופה זו ולהצליח למשוך אנרגיה חיובית אל תוך חיינו. כל זה נובע מכך שבפסח יצאנו ממצרים מעבדות לחירות באמצעות הכוח העצום של האור שהוזרק ליקום בליל ט"ו בניסן. הכוח הזה הגיע לא מכיוון שזכינו בו אלא באשראי, שבעת השבועות של ספירת העומר מהווים את ההזדמנות להחזיר את ההלוואה ולזכות בחירות אמיתית – היא החירות מהמוות ונספחיו. זה קרה בזמן מתן תורה. התהליך הזה מופיע ביקום כל שנה ומאפשר לנו להתחבר אליו
בחג השבועות מסתיימת ספירת העומר. ביום זה אנו יוצרים קשר עם ספירת מלכות שבמלכות אשר הינה ההתגלמות הגשמית של סיום תקופת הדין - כאמור, לכל התגלמות גשמית ישנה סיבה בעולם הרוחני, הסיבה הרוחנית להתגלמות הגשמית שחלה בחג השבועות טמונה ביום ל"ג בעומר - היום ה - 33 לספירת העומר בו יוצרים קשר עם ספירת הוד שבהוד. מכאן נובע שיום ל"ג בעומר הוא בעצם חג השבועות בעולם הרוחני.
הסיבה של"ג בעומר הוא יום חג היא, שביום זה מגיעה אנרגית המחשבה הקוסמית לכלל פסגת השלמות, ברמת הזרע. בל"ג בעומר מתגלה ביקום האור במלוא הדרו, ברובד הרוחני.
בל"ג בעומר מתגלים ברחבי היקום כל סודות המחשבה הרוחנית ובהתאם נחשף השורש של כל ההתרחשויות שאנו פוגשים בעולמנו.
בחג השבועות מתגלה אור זה בעולם הגשמי - אז ניתן להתחבר לאור ביתר קלות.
חיבור זה להוד שבהוד מיסד בתוכנו כח של בילע המוות לנצח - אשר מספק עבורנו חומת מגן רוחנית מפני כאוס.
--
בחג השבועות מסתיימת ספירת העומר. ביום זה אנו יוצרים קשר עם ספירת מלכות שבמלכות אשר הינה ההתגלמות הגשמית של סיום תקופת הדין - כאמור, לכל התגלמות גשמית ישנה סיבה בעולם הרוחני, הסיבה הרוחנית להתגלמות הגשמית שחלה בחג השבועות טמונה ביום ל"ג בעומר - היום ה - 33 לספירת העומר בו יוצרים קשר עם ספירת הוד שבהוד. מכאן נובע שיום ל"ג בעומר הוא בעצם חג השבועות בעולם הרוחני.
הסיבה של"ג בעומר הוא יום חג היא, שביום זה מגיעה אנרגית המחשבה הקוסמית לכלל פסגת השלמות, ברמת הזרע. בל"ג בעומר מתגלה ביקום האור במלוא הדרו, ברובד הרוחני.
בל"ג בעומר מתגלים ברחבי היקום כל סודות המחשבה הרוחנית ובהתאם נחשף השורש של כל ההתרחשויות שאנו פוגשים בעולמנו.
בחג השבועות מתגלה אור זה בעולם הגשמי - אז ניתן להתחבר לאור ביתר קלות.
חיבור זה להוד שבהוד מיסד בתוכנו כח של בילע המוות לנצח - אשר מספק עבורנו חומת מגן רוחנית מפני כאוס.
--
כיצד ניתן ליצור חיבור עם האנרגיה של ל"ג בעומר?
--
את החיבור אנו עושים באמצעות ידע הכוונות שכתבו המקובלים אותו ניתן למצוא בסידור
תפילה לעני לימות חול , אולם לא די להתפלל מתוך סידור עם כוונות - במידה ולא נדע ונבין למה אנו מתקשרים אזי לא נוצר שום קשר עם האנרגיה המשודרת ביקום.
לצורך ההתקשרות נקרא גם בזהר את המאמר הנקרא "אידרא זוטא קדישא" - בארמית, האסיפה הקטנה. שמו של המאמר מקורו בעובדה שלאחר שיצאו רשב"י ורבי אלעזר מהמערה בפקיעין אספו איתם במערה אחרת - על אם הדרך בין צפת ומירון - 8 תנאים (החכמים של אותו דור שכתבו גם את המשנה). שם גילה רשב"י לראשונה ברבים את סודות הזהר. בספר הזהר מכונים האנשים האלה - "האידרא רבא" - בארמית, האסיפה הגדולה.
במהלך הלימוד התגלה מן התלמידים להשלים את התיקון שלהם ולעזוב את העולם באופן מיוחד המתואר בספר הזהר. הפורום המצומצם שנותר, כלל כעת 8 אנשים ונקרא מאותו זמן, האדרא זוטא - האסיפה הקטנה.
התורה אינה מגלה לנו את משמעות ל"ג בעומר. לפיכך בחר רבי שמעון לחשוף עבורנו מידע חיוני זה.בל"ג בעומר הזמין רשב"י את כל העוצמה של
הוד שבהוד להתגלות בעולם וכך בלם את המגפה בקרב חבריו תלמידי רבי עקיבא אשר גם הוא נמנה עליהם.
כעבור שנים באותו יום ממש בחר לעזוב את העולם. בשני המקרים עשה רבי שמעון שימוש בידע אודות לוח המשדרים הקוסמי והדרכים בהם ניתן להתחבר אליו. ידע אשר בסופו של דבר העניק לנו - כך שכיום כל תלמיד קבלה יכול להיעזר בו על מנת לקבל שליטה על חייו.
אולם מדוע מותו של רבי שמעון ביום ל"ג בעומר מסייע לנו להתחבר לאנרגיה המשודרת ביקום ביום זה?
רבי שמעון היה צדיק - צדיק הוא אדם שהצליח להשליט את מודעות הנשמה על מודעות הגוף, דהיינו הצליח לאזן ולנטרל לחלוטין את הרצון לקבל לעצמו של הגוף הגשמי.
בספרו - "שער רוח הקודש" מסביר , שיום פטירתו של צדיק הוא יום של שמחה והילולה, משום שביום זה מצליח הצדיק למחות לחלוטין את תבונת האנרגיה השלילית המקושרת למודעות הגוף. ביום זה מתאסף ומתגלה כל הכח החיובי שהצדיק הביא לידי ביטוי בכל ימי חייו.
אם נתחבר לצדיק ביום הילולתו נוכל גם אנו לקבל משהו מכוחו ולסלק שליליות מחיינו.
ואולם אנו חיים בעולם של
ספירת מלכות, כלומר בעולם הגשמי ולא באינסוף - העולם הרוחני, כיצד אם כן נוכל להתחבר לספירת הוד שבהוד המקושרת לפוטנציאל הקיים בעולם הרוחני בלבד? לשם כך בנה עבורנו רבי שמעון גשר חי המקשר בין שני העולמות - רבי שמעון עצמו הוא הגשר. מפני שהוא אחוז בעולם הגשמי ובעולם הרוחני כאחד - גופו הגשמי קבור בעולם המלכות ונשמתו נמצאת באינסוף - בעולם הרוחני. כיוון שבחר לעזוב את העולם בל"ג בעומר יכול רבי שמעון להתחבר לגופו ביום זה ולהפעיל עבורנו גשר חי - ערוץ התקשורת שלנו לאור.
השיעור העיקרי שכדאי ללמוד מל"ג בעומר בסופו של דבר הוא, שרבי שמעון סיפק לנו את השאלה החשובה מכל: מדוע אני כאן? מה הטעם לחיי? זו השאלה הראשונה אותה חייב אדם לשאול כדי להתקדם בתיקון האישי שלו וכדי שיהיה ערך לחייו.
אנשים רבים באו והלכו מן העולם בלי להותיר בו כל רושם. האם אין לבריאה תכלית מעבר לעצם הגשמת העולם?
אם המחשבה האנושית היא ההיבט החשוב מכל של הבריאה - כפי שמלמד רבי שמעון - אזי מוטל עלינו לעשות ככל יכולתנו על מנת להגיע לדרגת תודעה חלופית גבוהה יותר מזו שאנו מכירים ביום יום כדי להגיע לקשר ישיר עם המציאות הפנימית הקרויה מחשבה אשר רק באמצעותה נוכל להבין לחלוטין את היקום ואת עצמנו.
לכאורה נראה שעולם מפוצל ומפורד הוא הכלל השולט. לפיכך על מנת להפריך אשליה זו - ביום רב עוצמה כיום ל"ג בעומר הביא רבי שמעון בשנית את המין האנושי למעמד ההתגלות.
--
תפילה לעני לימות חול , אולם לא די להתפלל מתוך סידור עם כוונות - במידה ולא נדע ונבין למה אנו מתקשרים אזי לא נוצר שום קשר עם האנרגיה המשודרת ביקום.
לצורך ההתקשרות נקרא גם בזהר את המאמר הנקרא "אידרא זוטא קדישא" - בארמית, האסיפה הקטנה. שמו של המאמר מקורו בעובדה שלאחר שיצאו רשב"י ורבי אלעזר מהמערה בפקיעין אספו איתם במערה אחרת - על אם הדרך בין צפת ומירון - 8 תנאים (החכמים של אותו דור שכתבו גם את המשנה). שם גילה רשב"י לראשונה ברבים את סודות הזהר. בספר הזהר מכונים האנשים האלה - "האידרא רבא" - בארמית, האסיפה הגדולה.
במהלך הלימוד התגלה מן התלמידים להשלים את התיקון שלהם ולעזוב את העולם באופן מיוחד המתואר בספר הזהר. הפורום המצומצם שנותר, כלל כעת 8 אנשים ונקרא מאותו זמן, האדרא זוטא - האסיפה הקטנה.
התורה אינה מגלה לנו את משמעות ל"ג בעומר. לפיכך בחר רבי שמעון לחשוף עבורנו מידע חיוני זה.בל"ג בעומר הזמין רשב"י את כל העוצמה של
הוד שבהוד להתגלות בעולם וכך בלם את המגפה בקרב חבריו תלמידי רבי עקיבא אשר גם הוא נמנה עליהם.
כעבור שנים באותו יום ממש בחר לעזוב את העולם. בשני המקרים עשה רבי שמעון שימוש בידע אודות לוח המשדרים הקוסמי והדרכים בהם ניתן להתחבר אליו. ידע אשר בסופו של דבר העניק לנו - כך שכיום כל תלמיד קבלה יכול להיעזר בו על מנת לקבל שליטה על חייו.
אולם מדוע מותו של רבי שמעון ביום ל"ג בעומר מסייע לנו להתחבר לאנרגיה המשודרת ביקום ביום זה?
רבי שמעון היה צדיק - צדיק הוא אדם שהצליח להשליט את מודעות הנשמה על מודעות הגוף, דהיינו הצליח לאזן ולנטרל לחלוטין את הרצון לקבל לעצמו של הגוף הגשמי.
בספרו - "שער רוח הקודש" מסביר , שיום פטירתו של צדיק הוא יום של שמחה והילולה, משום שביום זה מצליח הצדיק למחות לחלוטין את תבונת האנרגיה השלילית המקושרת למודעות הגוף. ביום זה מתאסף ומתגלה כל הכח החיובי שהצדיק הביא לידי ביטוי בכל ימי חייו.
אם נתחבר לצדיק ביום הילולתו נוכל גם אנו לקבל משהו מכוחו ולסלק שליליות מחיינו.
ואולם אנו חיים בעולם של
ספירת מלכות, כלומר בעולם הגשמי ולא באינסוף - העולם הרוחני, כיצד אם כן נוכל להתחבר לספירת הוד שבהוד המקושרת לפוטנציאל הקיים בעולם הרוחני בלבד? לשם כך בנה עבורנו רבי שמעון גשר חי המקשר בין שני העולמות - רבי שמעון עצמו הוא הגשר. מפני שהוא אחוז בעולם הגשמי ובעולם הרוחני כאחד - גופו הגשמי קבור בעולם המלכות ונשמתו נמצאת באינסוף - בעולם הרוחני. כיוון שבחר לעזוב את העולם בל"ג בעומר יכול רבי שמעון להתחבר לגופו ביום זה ולהפעיל עבורנו גשר חי - ערוץ התקשורת שלנו לאור.
השיעור העיקרי שכדאי ללמוד מל"ג בעומר בסופו של דבר הוא, שרבי שמעון סיפק לנו את השאלה החשובה מכל: מדוע אני כאן? מה הטעם לחיי? זו השאלה הראשונה אותה חייב אדם לשאול כדי להתקדם בתיקון האישי שלו וכדי שיהיה ערך לחייו.
אנשים רבים באו והלכו מן העולם בלי להותיר בו כל רושם. האם אין לבריאה תכלית מעבר לעצם הגשמת העולם?
אם המחשבה האנושית היא ההיבט החשוב מכל של הבריאה - כפי שמלמד רבי שמעון - אזי מוטל עלינו לעשות ככל יכולתנו על מנת להגיע לדרגת תודעה חלופית גבוהה יותר מזו שאנו מכירים ביום יום כדי להגיע לקשר ישיר עם המציאות הפנימית הקרויה מחשבה אשר רק באמצעותה נוכל להבין לחלוטין את היקום ואת עצמנו.
לכאורה נראה שעולם מפוצל ומפורד הוא הכלל השולט. לפיכך על מנת להפריך אשליה זו - ביום רב עוצמה כיום ל"ג בעומר הביא רבי שמעון בשנית את המין האנושי למעמד ההתגלות.
--
תיקון כרת
--
יום ל"ג בעומר הוא יום חג ושמחה - הזדמנות טובה לבצע תיקון כרת.
פירוש המילה כרת הוא ניתוק - ניתוק מן האור - בכל פעם שאיננו מבצעים כח התנגדות או כאשר איננו נמצאים במודעות של אהבת חינם, כאשר אנו עצובים, או בלתי מרוצים אנו מתנתקים מן האור. האר"י מלמד שבכל לילה ניתן לחבר מחדש את ערוצי התקשורת שנותקו על ידי לימוד בתורה ובזהר במשך הלילה. פעולה זו דומה לפעולה שאנו מבצעים בחודש תשרי ובראש השנה - פעולה של חזרה בזמן למעמד בו התרחש הניתוק מן האור על מנת לתקן את הדורש תיקון.
תיקון כרת הנעשה כאשר האנרגיה ביקום חיובית במיוחד, כפי שמתאפשר בל"ג בעומר, מועיל יותר מאשר תיקון כרת הנעשה בלילה רגיל. יתר על כן תיקון כרת המתבצע באחדות על ידי קבוצה גדולה של אנשים המכוונים כולם זה על זה מועיל יותר מאשר תיקון המתבצע על ידי היחיד.
תיקון כרת הנערך בליל ל"ג בעומר נערך למעשה בלילה בו מסתיימת ספירת העומר בעולמות העליונים ומתגלה בשלמותו הפוטנציאל הרוחני הגלום בתורה כולה. דהיינו גילוי אור עצום.שמומלץ לקרוא באותו הלילה את ה"אידרא זוטא" החלק העמוק ביותר של הזוהר שאותו גילה רבי שמעון ממש לפני שעזב את העולם ביום ל"ג בעומר.
--
פירוש המילה כרת הוא ניתוק - ניתוק מן האור - בכל פעם שאיננו מבצעים כח התנגדות או כאשר איננו נמצאים במודעות של אהבת חינם, כאשר אנו עצובים, או בלתי מרוצים אנו מתנתקים מן האור. האר"י מלמד שבכל לילה ניתן לחבר מחדש את ערוצי התקשורת שנותקו על ידי לימוד בתורה ובזהר במשך הלילה. פעולה זו דומה לפעולה שאנו מבצעים בחודש תשרי ובראש השנה - פעולה של חזרה בזמן למעמד בו התרחש הניתוק מן האור על מנת לתקן את הדורש תיקון.
תיקון כרת הנעשה כאשר האנרגיה ביקום חיובית במיוחד, כפי שמתאפשר בל"ג בעומר, מועיל יותר מאשר תיקון כרת הנעשה בלילה רגיל. יתר על כן תיקון כרת המתבצע באחדות על ידי קבוצה גדולה של אנשים המכוונים כולם זה על זה מועיל יותר מאשר תיקון המתבצע על ידי היחיד.
תיקון כרת הנערך בליל ל"ג בעומר נערך למעשה בלילה בו מסתיימת ספירת העומר בעולמות העליונים ומתגלה בשלמותו הפוטנציאל הרוחני הגלום בתורה כולה. דהיינו גילוי אור עצום.שמומלץ לקרוא באותו הלילה את ה"אידרא זוטא" החלק העמוק ביותר של הזוהר שאותו גילה רבי שמעון ממש לפני שעזב את העולם ביום ל"ג בעומר.
--
מנהג החלאקה - תספורת ראשונה לילדים בני שלוש
--
--
במשך שלוש השנים הראשונות לחיי הילד הולכת ונשלמת התפתחות גולגלתו. היא גדלה ומשתנה באותן שנים משום שהיא עשויה תפר סחוסי רך. בתום השנה השלישית לחיי הילד נסגר סופית התפר בין עצמות הגולגולת וכל מבנה הראש מתקשח. תהליך גופני זה נובע מתהליך רוחני העובר על הילד באותן שנים.
מיום לידתו ועד גיל שלוש חשוף הילד לאנרגיה רוחנית גולמית, פוטנציאלית, הנובעת מעולמות עליונים. הדבר מתבטא גשמית במוח החשוף, שאינו מוגן על ידי עצם קשה מכל עבריו ומיוחד פגיע מצידו העליון. המוח החשוף מותאם לקלוט את האנרגיה החשופה. על מנת לקלוט אנרגיה רוחנית גולמית זו משתמש הילד בשער ראשו כבאנטנה המוליכה את האנרגיה למקומה תוך שהיא מבודדת אותה. בגיל זה מתאפיינים ילדים במה שהמבוגרים מכנים 'דמיון מפותח' ותפיסת מציאות שונה מזו של המבוגרים. הסיבה לכך היא מסוגלותם של הילדים לראות את המציאות מן הזווית הרוחנית, מצד העולמות העליונים ולא רק מן הזווית הצרה והנמוכה של העולם הגשמי.
בגיל שלוש כאשר הגולגולת נסגרת לגמרי ומחפה על האנרגיה הגולמית שמצויה בראש, כשם שהגוף סוגר על הנשמה - ניתן לספר את שיער הראש שהיה עד אז ההגנה היחידה למוח ולאנרגיה הזורמת בו.
--
מיום לידתו ועד גיל שלוש חשוף הילד לאנרגיה רוחנית גולמית, פוטנציאלית, הנובעת מעולמות עליונים. הדבר מתבטא גשמית במוח החשוף, שאינו מוגן על ידי עצם קשה מכל עבריו ומיוחד פגיע מצידו העליון. המוח החשוף מותאם לקלוט את האנרגיה החשופה. על מנת לקלוט אנרגיה רוחנית גולמית זו משתמש הילד בשער ראשו כבאנטנה המוליכה את האנרגיה למקומה תוך שהיא מבודדת אותה. בגיל זה מתאפיינים ילדים במה שהמבוגרים מכנים 'דמיון מפותח' ותפיסת מציאות שונה מזו של המבוגרים. הסיבה לכך היא מסוגלותם של הילדים לראות את המציאות מן הזווית הרוחנית, מצד העולמות העליונים ולא רק מן הזווית הצרה והנמוכה של העולם הגשמי.
בגיל שלוש כאשר הגולגולת נסגרת לגמרי ומחפה על האנרגיה הגולמית שמצויה בראש, כשם שהגוף סוגר על הנשמה - ניתן לספר את שיער הראש שהיה עד אז ההגנה היחידה למוח ולאנרגיה הזורמת בו.
--
מדוע לספר את הילד דווקא בל"ג בעומר אצל רבי שמעון?
--
--
בגיל שלוש הילד מאבד את הקשר החופשי שהיה לו למאגר האנרגיה אליו אנו מנסים להתחבר בעזרת חכמת הקבלה - בל"ג בעומר בעזרת רבי שמעון הילד מקבל אפשרות לשוב ולהתחבר למאגר האנרגיה הגולמית אלא שהפעם תוך המרת האנרגיה הגולמית לאנרגיה מרוסנת המותאמת למצבו החדש. המרה זו חוסכת מהילד את תחושת האבדן האופיינית לגיל זה.
--
--
מקורות לקריאה נוספת
--
--
- הרב ברג, חלונות בזמן חלק ב' ,ל"ג בעומר, עמ' 115.
- ספר הזהר פירוש הסולם, מאמר האידרא זוטא קדישא.
- כתבי האר"י, כרך יז, פרי עץ החיים חלק ב', שער ספירת העומר, ע"מ תקי"ט.
0 תגובות:
הוסף רשומת תגובה