יום שבת, ינואר 31, 2009

בטחון עצמי ובטחון על ה' ומה שביניהם..



מאת ישראל בן דוד


--


כך שמעתי מאברך יקר, בעניין בטחון עצמי ובטחון על ה' יתברך שמו.


-


מהו בטחון עצמי?


--


דבר ראשון - אחריות אישית


--


מה שמחייב בטחון עצמי - הוא לקיחת אחריות אישית. משמעות הדבר - כל פעם שקורה לי משהו בחיים, בין טוב ובין רע - קודם כל אני מסתכל על עצמי - בלי להאשים צד שלישי - חבר, אישה או הבורא. קודם כל רואה, מסתכל ומתבונן על עצמי - כי ודאי עשיתי משהו שהדבר נבע ממני ופתחתי לו פתח לקרות בחיים שלי.


--


דבר שני - לשפוט את עצמי לכף זכות


--


שמציאות של בטחון עצמי מחייב הוא הבנה מעמיקה - שמה שעשיתי עד עכשיו הוא בודאי טוב, הוא בודאי טוב מאוד מאוד. וזאת אם לא לומר יותר מזה - שהדבר שעשיתי הוא מצוין. כאן צריך להופיע בטחון מלא - שכל ההבנות שלי הן טובות מאוד, והחלטות שעשיתי הן מצוינות, וכל השתדלויות שלי ומאמצים שאני משקיע הם מספיקים וראויים לפני המקום.


שכן אם להכליל את ההבנה השנייה הזאת - הרי צריך לומר - שכל מה שאני עושה הוא דבר ודאי מצוין, ראוי ומכוון ואין טוב יותר כמותו.




עכשיו אתם ודאי שואלים - למה?




והתשובה פשוטה, אבל גם לא פשוטה כי אם מאוד מאוד מעמיקה.. והיא - ככה!




ככה, כי אין סיבה. אין סיבה שזה יהיה אחרת.


--


שני הדברים הללו אם נבין אותם טוב מאוד, ונסלק כל דעה ואמונה כוזבת אחרת (שאנחנו מורגלים מאז גל הילדות שלא קיבלנו חיזוקים חיוביים לפעולות שלנו) הרי נוכל לדעת ולהכיר בבטחון מלא - שאנחנו בסדר איפה שאנחנו, ויש לנו זכות להיות ולהרגיש שווים. אחרת איפה החיים?


--


מהו בטחון על ה'?


--


בדבר בטחון על ה', מעבר לשבע הבנות שרבינו בחיי הנחיל בספרו - חובות הלבבות - יש ג' דברים שאם נזכור אותם בכל עת, הרי יהיה הדבר פשוט להבנה - למה אנחנו סומכים על ה' יתברך שמו.


--


דבר ראשון - ה' הוא המלך


--


להבין, להכיר ולקבל השגחת הבורא ית' - שהשגחתו נמצאות בכל דבר ובכל מקום. כלומר - כל דבר שנמצא, קיים ומתקיים באופן כללי ובחיים פרטיים שלי באופן מיוחד הוא בהשגחה פרטית ומדויקת של ה' יתברך. ה' הוא חלק מהחיים שלי ושלך והוא מנחיל, ועוזר ומקיים כל הדבר וכל המציאות כל רגע ורגע בחיים. כי כל מה שנעשה בא מה' יתברך בלבד.ואין עוד מלבדו כלל ועיקר. ומכיוון שכך יש סיבה לכל המאורעות - בין אם טובות בין אם רעות בחיים שלי.


--


דבר שני - כוונת ההשגחה היא להיטיב


--


שמחייב הבנה לאחד שבוטח על ה' - הוא כל מה שנעשה נעשה בודאי לטובה. וזאת מכיוון שהבורא הוא טוב ומטיב, ואין המתרחש יכול להתרחש אלא מסיבה אחת בלבד והיא - ה' רוצה להיטיב לך. וזאת אפילו אם מה שקורה, נתפס בעיניך כרע (ואפילו רע מאוד - רשעות גמורה שלא נדע מצרות כאלו). והסיבה לכך היא שאין לנו באמת ראיה גדולה ומספקת בדיני שמיים, אבל בודאי בודאי שיש עניין שהכל יתהפך לטובה. כן, כן, יש עניין כזה - שהכל יתהפך לטובה.


--


דבר שלישי - לשאול מהו המסר שה' רוצה להעביר לי?


--


והמסקרן מהכולם -שמחייב בטחון על ה' יתברך הוא לשאול שאלה - הרי אם ה' הוא נמצא מאחורי כל דבר, וה' רוצה להיטיב לך, נשאלת שאלה - מה למעשה ה' רוצה ממך? מה המסר שהבורא רוצה להעביר לך.




כן כן, מסר פרטי אליך בלבד.
זה הוא הרי מקום טוב ליתן דעת להתבוננות פנימית - האם יש עניין בהתעוררות מסוימת, עשייה או התפעולות אחרת של איזה רצון חדש בתוכך - על מנת לעלות למדרגה הבאה שלך. ה' אוהב אותך.
--
עכשיו זה הזמן