יום רביעי, יולי 08, 2009

מגילת אסתר : פעולה, סיבה והתוצאה

--

מתוך מסכת מגילה דף יט, ע"א

חכמים מדגישים את תוקף הנס במגילה באמצעות הדמויות המופיעות בה. זאת הסיבה שר' מאיר, ר' יהודה, ר' יוסי ורשב"י חולקים מהיכן יקרא האדם את המגילה ויצא לידי חובתו. ורב הונה מחלק את הראיה לשלושה מישורים - פעולה, סיבת הפעולה והתוצאה שקיבלו.

פעולה, סיבת הפעולה והתוצאה - הם אבן יסוד של התפעמות נפש האדם בעולם של סיבה ותוצאה.

-----

משנה – מהיכן קורא האדם את המגילה ויוצא לי"ח?



ר' מאיר

ר' יהודה

ר' יוסי

רשב"י


כולה

מאיש יהודי

מאחר הדברים האלו

מבלילה ההוא

כי בא להדגיש תוקפו של ..

אחשורוש

מרדכי

המן

נס


רב הונא מחלק באופן הבא :



פעולה

סיבת הפעולה

תוצאה


מהכא..

מה ראו על ככה..

מה הגיע אליהם..

ר' מאיר

אחשורוש השתמש בכלים של הביה"מ

משום חשיב ע' שנה ולא איפרוק

דקטל ושתי

ר' יהודה

מה ראה מרדכי דאיקני בהמן

דשוי נפשיה ע"ז

דאתרחיש ניסא

ר' יוסי

מה ראה המן שנתקנא בכל היהודים

משום שמרדכי לא התכרע ולא התשחווה

תלו אותו ואת בניו על העץ

רשב"י

מה ראה אחשורוש להביא את ספר הזכרונות

דזמינתה אסתר להמן בהדיה

דאתרחיש ניסא


--
בברכה,
ישראל בן דוד